Odbornosti a zase ty odbornosti. . Des sciences vs. Encyklopedie vědomostí a úvah :)

15.06. 2015

Des sciences vs. Encyklopedie vědomostí a úvah :)

MŮJ POHLED NA SLOVA A NA JEJICH VÝZNAM DLE ENCYKLOPEDIE ? 

ANEBO SI ZACHOVÁME ZDRAVÝ ROZUM. . :-))

V poslední době nevím, co je to za modu zase, používat velká slova a dělat z nich realitu, viz.. 

  • Netušila jsem, že když o mě někdo napíše že jsem třeba miss world - že za to nemůžu
  • netušila jsem, že když si pořídím psa - je ze mě hned poradce plemene
  • nevěděla jsem, že když vyhraju jednu psí výstavu, je ze mě profi handler
  • netušila jsem že když si pořídím psa bez PP - je ze mě hned množitel
  • nevěděla jsem, že když stojím po boku čertovi, hned rozumím všemu včetně standardu plemen
  • a dokonce jsem netušila ani to, že když si pořídím chovatelskou stanici - je ze mě hned chovatel . . 
  • pro svou budoucnost už tedy vím, jak na to ;) pořídím si zlatou korunu :-D
  • . . A JÁ SE TADY PATLÁM S ODBORNOSTMA . . :-D ;) :-D 

Připomeňme si. .

Konkurence (z latinského concurrere, „vést spolu“, „běžet spolu“) má několik významů:

V prvním bodě význam konkurence se mi hnusí, boje, souboje. . když je konkurence velká je to špatně, když je malá nebo není žádná je to taky špatně. .  když se k sobě lidi neuměj chovat a jde se i "přes mrtvoly".. To je to dobře?? :( no, nebo z každého jiného než vítězného psa je "Loch ness monster". . :-/

Důležité je uvědomit si, . .

latinského concurrere, „vést spolu“, „běžet spolu“ to je pravý význam slova a tak by si to lidé měli i zažívat jak v "teorii" tak i v praxi :) protože takto vím, že je to správné ;-) viz i mé libreto z WAFDAL, kde bylo uznání, SHOW, kde se konala přehlídka psů, nikoliv konkurence o moc. . (přečíst libreto o WAFDAL PRAGUE 2015 zde) 

Ta ale úplně největší konkurence, která je přítomna vždy, je všem plemenům STANDARD :-))

Standard může znamenat:

  • normu
  • obvyklé provedení výrobku (na rozdíl od luxusního a pod.)
  • běžnou životní úroveň
  • Definované zvíře. Opakované ověření požadovaných parametrů laboratorním vyšetřením. Standardní zvíře. 
  • koeficienty standardní produkce
  • obecně uznávané měřítko, etalon, referenční materiál
  • referenční hodnotu
Koeficienty standardní produkce?? Míra definovanosti a standardnosti zvířete závisí na . . ??  A kde to jsme ? . . . I když je zvíře standardní a splňuje popis "z papíru" je to dnes málo, nebo hodně. . ??
 
Standart versus příroda aneb "Standardum mobile"..
Je hezké se snažit své jedince co nejvíce "přiblížit" standardu plemene, což dle mě je spíše "moderní označování jedinců", ale budiž ;) ovšem se vší pokorou mohu říci, že mnohem mnohem těžší je, snaha o udržení zdravého standardu plemen, jsme "jen" lidi. Ale zase můžeme udělat maximum pro standardní, řekněme "standardní" předpoklady když už se do toho přírodě mícháme- domestikujeme, šlechtíme, dá se i tomuhle říkat evoluce?. Tak mě napadá, jsme i my lidé součástí "nějakého standardu"? nebo "popisu z papíru" a kdo tedy o tom rozhoduje ? . .
Jak myslíte, že vznikaly standardy psů, a jak rozdělení na plemena, typy. . ? 
Přírodo přírodo na, tady máš "popis z papíru" . . ? To také ne. Zachytit vše skoro úplně umí snad jen "malíř " :) ovšem vymodelovat dle předlohy, neumí ani příroda . . :) tudíž historičtí předci udávají směr. . :-) 
 
K zamyšlení. .
Samozřejmě je pro plemena i pro nás lidi důležité se držet standardu (exteriér+povaha+využití hodné původu), ten také beru vážně a zodpovědně k němu přistupuji. Ale myslím také, že standardní zvíře je i . . . jen "pojem z papíru" a na člověčí lásce ke zvířeti to NESMÍ nic měnit. :-) 
Standard = krása?? Nikoliv. Každý majitel psa musí mít na paměti, že krásný je každý, kdo krásný chce být... ovšem ne každý člověk se umí ke zvířeti "standardně" chovat. A to se musí změnit, tato volba záleží na každém z nás. .
 
No, tudíž musím dodat, že je nutnost si uvědomit, že pokud jde o výstavu, je rozhodčím, který by měl standard posuzovaného plemene dobře znát, zhodnocen každý jedinec také v měřítku přihlášených a již posouzených psů před ním - čím později nastupuješ, tím větší měřítko rozhodčího pro tebe ve srovnání jako celek, a pokud je ve své třídě pesan sám, absolutně vůbec to neznamená, že výbornou známku + titul dostává automaticky !! :)
On totiž musí ještě obstát u té nejvyšší konkurence, a tou je STANDARD PLEMENE :-))  
 
Proto si myslím, že je moudré řídit se zdravým selským rozumem. Vždy držet se a přistupovat ke všemu zodpovědně s určeným Benefitem :)
 
zdroj významů: wikipedie
autor: Věrka Hejtík , 
profesionální show handler, lektor a psí poradce,